Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

Twitter pro učitele

„Nechci žádnou sociální síť. Co má koho zajímat co dělám, jak vypadám a kde jsem byl.“ – Tak to jsou jedny z nejčastějších argumentů, které slyším při zmínce o výhodách sociálních sítí pro učitele. A možná je i trochu chápu. Své soukromí si každý brání a v kontextu sociálních sítí to může být těžké. Ale nejsou všechny sítě stejné. Dnes už to není jen notoricky známý Facebook. Rád bych se zmínil o sociální síti Twitter, které může být pro učitele velmi zajímavým nástrojem pro jeho vlastní rozvoj. Twitter bývá označován jako mikroblogovací systém. Tedy nějaká forma vlastního webového zápisníku. Když narazím na něco zajímavého (článek, obrázek, myšlenku), prostě to zmíním krátkou poznámkou. Právě stručnost je obrovská síla Twitteru. Nejdelší zpráva může ...

Generujeme netradiční QR kódy

Jedním z častých využití QR kódů ve výuce je zakódování internetové adresy. Díky tomu mohou žáci pomocí tabletu či telefonu přejít rychle na požadovanou stránku, aniž by se zdržovali jejím přepisováním. Zejména přihlášení do služeb jako je Quizlet, Nearpod, Socrative či ThatQuiz obsahuje různé kódy a jejich přepisování bývá hlavně pro mladší žáky docela problematické.  Obyčejný QR kód je ale trochu nudný. Proto existují možnosti, jak ho trochu oživit. Už dříve jsem popisoval možnost, jak vložit do QR kódu obrázek. Našel jsem ale hezkou stránku, na které si můžete takový QR kód s obrázkem vytvořit velmi jednoduše. Navíc získáte možnost upravit jeho barvu, tvar teček a rohových značek atp. Aplikace obsahuje několik přednastavených šablon pro obvyklé sociální sítě. Vše si však můžete nastavit ...

Vyrábíme animovaný film s iPadem

Náš program na několik dalších hodin informatiky je jasný – budeme vyrábět animovaný film pomocí iPadu. Aby byl výsledek co nejlepší, budeme se na finální filmování postupně připravovat pomocí jednoduchých dílčích úkolů. Díky nim se žáci naučit správné techniky tvorby, plánování, spolupráci a tvorbě scénáře. Protože moje oblíbená aplikace Lego Movie již není k dispozici (více zde), budeme používat aplikaci iStopMotion. Pro starší žáky je to stejně lepší volba – má více možností nastavení a dovoluje snímkování až 30 snímků za vteřinu. Můj plán je následující – v cca 4-5 hodinách budou žáci plnit dílčí úkoly, na kterých se naučí ovládat aplikaci a získají technické dovednosti při tvorbě animací. Pak bude následovat tvorba scénáře pomocí sdíleného dokumentu. Vyvrcholením bude natáčecí den (3 ...

Programování s iPadem – pokračujeme

V jednom z předchozích článků jsem se podělil o zkušenosti s prvním nasazením aplikace Scratch Jr. do výuky. A dnes pokračujeme. Cílem druhé hodiny bylo zjistit, co všechno si žáci pamatují z předchozího týdne, naučit je využít cyklus a reagovat na různé situace (zprávy a tapnutí na objekt). V úvodu hodiny jsem nechal žáky samostatně vytvořit variantu poslední úlohy z minulé hodiny, tedy nastoupení do rakety a odlet. Pro ty, kteří úkol minule zvládli celý jsem dal varianty – odjet autem, odletět letadlem, odjet na koni. Tento úkol mi totiž navodil možnost využít posílání zpráv. Všichni žáci totiž v úkolu využívali příkaz Wait, aby raketa neodletěla bez kočky. Zprávy pochopili velmi rychle, dále jsem je nerozváděl, vrátím se k nim v některé ...

Programování pro nejmenší

V dnešním článku bych se chtěl podělit se zkušenostmi s aplikací Scratch Jr., který je určena k podpoře výuky algoritmického myšlení u malých dětí. V popisu aplikace se dočtete, že je určena pro děti ve věku 5 až 7 let. Tolik odvahy jsem v sobě nenašel a vyzkoušel jsem si jí s žáky 5. třídy, kteří ještě s žádnou formou výuky programování či algoritmizace zkušenost neměli. Aplikace je ke stažení zdarma pro tablety s operačním systémem iOS a Android. Já celou hodinu realizoval na iPadech mini 1. generace, rychlost a odezva byla naprosto bezproblémová. Výhodou je, že přímo na stránkách www.scratchjr.org najdete sadu pracovních listů určených pro žáky. Díky těmto listům žáci získají základní dovednosti práce s aplikací a naučí se vytvořit jednoduchý program. ...

Videonávod – Explain Everything

Další ze série našich videonávodů se věnuje populární aplikaci Explain Everything, která se dá krátce popsat jako multifunkční interaktivní tabule v kapse. V první části návodu se naučíte kreslit základní objekty, manipulovat s nimi a také vložit obrázek z knihovny fotografií.

Videonávod – Placené aplikace zdarma

Aplikace na AppStore se velmi často dají stáhnout za výrazně nižší cenu, někdy dokonce úplně zdarma. Je to jeden z nástrojů propagace, kteří mohou vývojáři využívat. Pokud si aplikaci stáhnete pomocí svého Apple ID zdarma, již nikdy za ni nebudete muset platit. A to dokonce i tehdy, když ji ze svého iPadu či iPhonu smažete a pak nainstalujete znovu kdykoliv později. Pomocí nástroje AppShopper můžete takové slevy jednoduše sledovat a nechat se na ně i upozornit e-mailem. Jak na to? Podívejte se na náš nový videonávod. Postup registrace do služby najdete v následujícím návodu:      

Socrative v novém kabátě

Před nedávnem došlo k výrazné aktualizaci nástroje Socrative a jednou ze změn je i přepracované rozhraní. Změna vzhledu způsobila mimo jiné i to, že většina dosud publikovaných návodů úplně neodpovídá nové realitě. Druhou změnou je pak možnost přejít na rozšířenou (placenou) verzi, která nabízí možnost správy více tříd, vyšší kapacitu přihlášených žáků nebo možnost grafických úprav). Nemusíte se ale bát, bezplatná verze nabízí vše co fungovalo dosud. Připravujeme pro Vás aktualizované návody, aktuálně je již vytvořen návod jak si vytisknout vytvořený test. Snad trochu pomůže i následující popis nového rozhraní.

Kahoot! 4 – Spouštění testu a možnosti

Aby byl seriál o nástroji Kahoot! úplný, musíme doplnit i poslední část – jak vytvořený test spustit. Už jsme si to vyzkoušeli v jednom z předchozích článků, ale nepopsali jsme si další možnosti. Tak pojďme na to. Po přihlášení do administračního rozhraní přejděte na vlastní testy tlačítkem „My Kahoots“.  Uvidíte seznam všech testů, které jste si vytvořili, popřípadě zkopírovali od jiných uživatelů. V testech můžete vyhledávat, zobrazit jen sady oblíbených atp. Test spustíte tlačítkem Play. Ke spuštění dojde v nové kartě prohlížeče. Vlastní spuštění provedete tlačítkem Classic nebo Team mode, předtím ale můžete nastavit parametry aktuálně spouštěného testu. Všechna nastavení jsou ukryta pod řádkem Game options. V době tvorby tohoto návodu (říjen 2016) nabídka obsahovala 7 možností nastavení: Enable Answer Streak Bonus přidělí body ...

Z iPadu na projektor … podvacátéosmé

Tohle téma je už tak trochu ohrané, ale pořád nacházíme nové možnosti. A hlavně promítnout obraz z iPadu či iPhonu na projektor je jednou ze základních funkcí, kterou učitel při své práci potřebuje (a nejen on). Narazil jsem na další softwarovou alternativu Apple TV – aplikace LonelyScreen. Existuje ve verzi pro Windows a Mac, umí přijímat obraz a vytvořit záznam (video). Co je ale hlavní, je zadarmo. Nemá téměř žádné možnosti nastavení, prostě se spustí a je hotovo. Testoval jsem na Macu s macOS 10.12 Siera a na Windows 7. A všude bez problémů. Při instalaci na Windows si instalátor ještě stáhl utilitu pro Bonjour. Program je ke stažení na adrese http://www.lonelyscreen.com. Pokud tedy nemáte k dispozici Apple TV a ve třídě je ...

Kahoot! 3 – Tvoříme test

V dnešní části seriálu nás čeká asi to nejdůležitější – tvorba vlastního testu. Ukážeme si postup, jak sestavit vhodný test pro výuku. Opět se bude snažit dopsat i nějaká praktická doporučení a zkušenosti z výuky. Prvním krokem je přihlášení do administračního rozhraní na adrese www.getkahoot.com. Po přihlášení uvidíte základní obrazovku, na které zvolíte typ nové aktivity. Typy aktivit jsme si popsali v jednom z minulých článků. My si vybereme Quiz, asi nejčastěji používanou část Kahootu. Nyní přejdete k popisu testu. Vytvoříte jakousi obálku, na které uvedete  jak se test jmenuje, pro koho je určen, v jakém jazyce je a zda je soukromý či veřejný. Název testu volte krátký a výstižný. Je to sice těžké, ale usnadní to vám i dalším učitelům test vyhledat. ...

iPad a projektor v roce 2016

Bezdrátový přenos obrazu z tabletu do projektoru je jednou z úžasných funkcí, kvůli které se tablety ve škole používají. Technologie AirPlay byla jednou z prvních, které toto umožňovala a dlouho byl právě iPad jediným zařízením, který dokázal v reálném čase zrcadlit obraz bez viditelného zpoždění. Pro příjem obrazu bylo nutné k projektoru připojit Apple TV – malou černou krabičku, která se postarala o komunikaci a příjem obrazu. Tomuto tématu jsem se již věnoval několikrát. Ale jak to tak bývá, nic netrvá věčně. Po představení 4. generace Apple TV, která je výrazně dražší než její starší verze, jsem se obával toho, že se starší verze přestanou prodávat a pro školy to bude znamenat výrazně vyšší náklady. Trvalo to nakonec více než rok ...

Kahoot! – malá mezihra

Dovolím si malou odbočku ze seriálu o nástroji Kahoot krátkým popisem dalšího aktivního využití. Potřeboval jsem procvičit základní pojmy týkající se souborového systému osobního počítače – pojmy soubor, složka, přípona atp. Něco jsem klasicky probral v minulé hodině, tak jsem si nachystal Kahoot s deseti otázkami. Pět otázek bylo z minulé hodiny, dalších pět pak bylo určeno k probrání nového učiva. A jak to celé probíhalo? Tato skupina žáků pracovala s Kahootem poprvé. Měl jsem pro jistotu připraveno pár iPadů (což bylo dobře, Internet Explorer má ve starších verzích nějaký problém). První průchod jsem zvolil v takovém pořadí, v jakém jsem si test vytvořil, každou otázku jsem okomentoval, takže jsme krásně zopakovali vše z minulé hodiny. U nových pojmů jsem se zdržel ...

Kahoot! 2 – Hrajeme a soutěžíme

V předchozím díle miniseriálu jsme si zřídili účet u služby Kahoot! Díky tomu máme k dispozici přístup do učitelského rozhraní, ve kterém můžeme vytvářet vlastní testy. Nástroj ale nabízí i možnost využít testy vytvořené jinými učiteli. A je jich opravdu hodně. V tomto článku si tedy vyzkoušíme využít již hotový test – naučíme se jak jej vyhledat a jak ho dostat na mobilní zařízení žáků. Pro účely testování si doporučuji připravit dvě různá zařízení – například počítač a tablet, tablet a telefon, nebo dva tablety. Budete zároveň učitel a žák – a to se na jednom zařízení nedělá úplně dobře. Přihlaste se na stránce www.getkahoot.com svým uživatelským jménem a klikněte na Public Kahoots. Do vyhledávacího pole zadejte test, který hledáte. Neexistuje jednoznačný postup ...

Kahoot! 1 – zřízení účtu

Nezbytným krokem k aktivnímu využívání nástroje Kahoot! je vytvoření učitelského účtu. Ten si vytvoříte na adrese www.getkahoot.com pomocí odkazu Sign up for free. Dle autorů aplikace bude tento systém pro učitele navždy zdarma. Tak uvidíme. V rámci registrace se označíte za učitele (I’m a teacher), napíšete z jaké školy jste (není to ale povinné), zvolíte si přihlašovací jméno (například ucitel_matematiky), zadáte e-mail a vytvoříte si heslo k účtu. Pak již stačí stisknout tlačítko Create Account a je hotovo. Po úspěšné registraci se dostanete k učitelskému rozhraní. Můžete začít tvořit vlastní Kahooty, ale také vyhledat jiné, které vytvořil někdo jiný. V systému Kahoot! momentálně existují tři druhy aktivit. Tou nejčastěji používanou je Quiz. Jedná se o soutěžní aktivitu popisovanou v předchozím článku, která se ...

Výpis celé kategorie s návody …