Kahoot! 3 – Tvoříme test

V dnešní části seriálu nás čeká asi to nejdůležitější – tvorba vlastního testu. Ukážeme si postup, jak sestavit vhodný test pro výuku. Opět se bude snažit dopsat i nějaká praktická doporučení a zkušenosti z výuky.

Prvním krokem je přihlášení do administračního rozhraní na adrese www.getkahoot.com. Po přihlášení uvidíte základní obrazovku, na které zvolíte typ nové aktivity. Typy aktivit jsme si popsali v jednom z minulých článků. My si vybereme Quiz, asi nejčastěji používanou část Kahootu.

08_tvorba_1

Nyní přejdete k popisu testu. Vytvoříte jakousi obálku, na které uvedete  jak se test jmenuje, pro koho je určen, v jakém jazyce je a zda je soukromý či veřejný.

09_tvorba_2

Název testu volte krátký a výstižný. Je to sice těžké, ale usnadní to vám i dalším učitelům test vyhledat. Určitě pomůže i krátký popis, kde popíšete blíže jeho obsah. Zkuste používat hashtagy, opět to usnadní jejich další zařazení do seznamů veřejných testů. Volba „Visible to“ umožňuje přepnout test z veřejného (Everyone) režimu do režimu soukromého (Only Me).

Část „Credit resources“ slouží k uvedení zdrojů, které jste při tvorbě použili. Položka je nepovinná a týká se zejména testů, které se rozhodnete zpřístupnit jako veřejné. Já si zde také občas dávám odkaz na učebnici, kterou jsem pro tvorbu testu použil.

Úvodní video může obsahovat odkaz na Youtube a bude se přehrávat na úvodní obrazovce, kdy se čeká na přihlášení všech hráčů. Potvrzení provedete zeleným tlačítkem „OK, go“ v pravém horním rohu.

Takto může vypadat vyplněná obálka testu:

10_tvorba

Všechny zadané údaje můžete kdykoliv změnit a to včetně viditelnosti kurzu. Občas to využívám – první kurz vytvořím jako soukromý a po ověření a případné úpravě ho pak přepnu do veřejného režimu.

Nyní následuje tvorba vlastních otázek. Ty přidáváte pomocí fialového tlačítka „Add question“.

11_otazka

13_otazka_vyplnena

Při tvorbě otázek hodně přemýšlejte. Vžijte se do pozice dětí při soutěži. Zadání musí být velmi jasné, není čas se do něj nějak „hluboce“ začíst. I autoři aplikace omezili maximální délku na 95 znaků. Já se snažím vejít se do jednoho řádku. Můžete využít i odkaz na obrázek. Ale vždy myslete na to, že na přečtení otázky mají žáci poměrně málo času. A stejné doporučení platí i pro odpovědi. Maximální délka odpovědi je 60 znaků, opět i zde se snažím vejít se do jednoho až tří slov. Je to prostě filozofie tohoto nástroje. Pokud chcete klasickou písemku, při které se žáci soustředí na zadání a mají mít čas na rozmyšlenou, využijte raději Socrative.

Do testu můžete zařadit i otázku, která není bodově hodnocená. Stačí vypnout položku „Award Points“. Otázku uložíte stiskem tlačítka „Next“. Dále již pokračujete stejně, tzn. že postupně přidáváte otázky do testu. Můžete pak i měnit jejich pořadí jednoduše tak, že celou kartu s otázkou přesunete na jiné místo.

Tvorbu testu ukončíte zeleným tlačítkem „Save“ na kartě s přehledem otázek.

14_ukonceni_tvorby_testu

Nyní si test můžete vyzkoušet tlačítkem Play. To ale můžete udělat i kdykoliv jindy z administrační obrazovky. Takže můžete ukončit tvorbu testu tlačítkem „I’m done“.15_ukonceni_testu

No a je hotovo. Test je vytvořený a najdete jej v přehledu svých „Kahootů“.

16_mojekahooty